Kajsas lättbakade tårta!

Ibland räcker ju inte tiden till, men det är ändå trevligt att göra något med hembakt känsla. Den här tårtan är hembakt, men med lite enkla knep som gör att det går snabbt och lätt. Det här receptet använder jag alltid när jag ska göra en klassisk gräddtårta. Men idag spacklade jag den, för att sedan täcka den med marsipan.

Börja med att göra själva sockerkakan. Kan göras dagen innan för att slippa stressen.

För 15-20 bitar:

4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
3/4 dl potatismjöl
1 ½ tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver i en egen skål. Blanda ner mjölblandningen i ägg-sockerblandningen. Häll smeten i en 3 liters rund, slät kakform klädd med smord aluminiumfolie. Grädda på galler på första falsen nerifrån i 200 grader i 40 minuter. Jag rekommenderar att kanske sänka värmen lite och kolla till kakan oftare för att det inte ska brännas vid om man inte har gjort den här kakan förr. Sockerkakan blir väldigt fast i konsistensen och suger åt sig fyllningar väldigt bra.

Låt den svalna och skär den sedan i tre delar.

    

Mina fyllningar:

Det är här halvfabrikat kommer till nytta ibland när man inte har tid. Det går fort men blir ändå riktigt gott.

Blanda vaniljkräm och hackad choklad och bred på det understa lagret.
Lägg en botten ovanpå vanlij&chokladblandningen. Bred ut ett rejält lager hjortronsylt på den nya "våningen". Vispa grädde och blanda ner ytterligare hjortron i den. Bred eller spritsa ovanpå hjortronsylten.

Anledningen till att jag först brer på ett lager med enbart sylt är för att tårtan ska bli riktigt saftig. Om du spritsar på grädd&hjortronblandningen så se till att ha en tyll med ett stort hål.

Efter dessa steg
kan du ju nu välja att göra en klassisk gräddtårta och bara spritsa på grädde och dekorera med jordgubbar eller något annat gott. Men jag valde som sagt att spackla. När jag "lat-spacklar" använder jag mig av hårt vispad grädde (ca 2 dl) blandat med kvarg (200g). För att få en jämn spackling, använd en varm spatel. Om du har tid kan tårtan gärna stå i kylen en stund, om inte är det också okej.

När du täcker en tårta med marsipan kan det vara en god ide att "fodra" marsipanlocket med antingen lite matolja (typ, raps) eller lite smält smör. Detta för att tårtan inte ska börja "svettas".

Dags för det roligaste! Dekorera! Låt fantasin flöda. Jag gjorde ränder med baksidan på en kniv och borstade lite ätbart pärlemorglitter över marsipanlocket. Sen satte jag dit några pärlor. Enkelt och snabbt!





Kommentarer
Postat av: Hannah

Vilken lyx-tårta. Ser helt ljuvlig ut! Usch och fy och blä vad tråkigt jag har det. Haha.. Flyttar imorgon och är hängig och slängig. Men känner mig något bättre idag i alla fall så det är ju alltid något =) Ringer dig senare så snackar vi lite skit =) Puss

2010-05-27 @ 08:18:42
URL: http://systerii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback