CSNörplig inledning på studiestarten

FY F*N! Vad är det för värld vi lever i? För fem år sen gjorde jag det "hemska" misstaget att som nybakad student välja fel studielinje. Sökte in till nåt ekonomiprogram som inte passade mig alls. Jag var ung, vilsen och trodde att man var tvungen att plugga på en gång för att ha en bra och trygg framtid. Så jag tog ett program som lät bra. Otroligt naivt av mig, eftersom jag aldrig har varit bra på siffror och aldrig kommer att bli. Ovanpå det hade jag det riktigt kämpigt på ett personligt plan. Det sistnämda kan visserligen inte CSN rå över, men ibland undrar jag vart medmänskligheten har tagit vägen i det här landet.

Jag hoppade av efter att knappt ha klarat av några poäng, jag gick inte ens en hel termin. Jag sa upp mitt CSN och har betalat tillbaka i princip hela studieskulden så när som på en tusenlapp. I veckan fick jag veta att jag inte får söka nytt bidrag eftersom jag fortfarande har lån kvar och saknar 6 poäng för att få söka nytt. Jag erbjöd mig att betala tillbaka 1000lappen på en gång, men det skulle inte spela någon roll. Hade jag betalat in pengarna innan första juli i år hade det däremot okej, och dagens blogginlägg hade aldrig behövts skrivas. Men från och med första juli är det alltså no pardon. Tidigare har det funnits något som hetat nåt i stil med "nystart". Det innebär att om man som jag, lyckas betala tillbaka lånet och börjar studera ett helt annat ämne får söka nytt lån trots att jag saknar poäng. Men nu var det också kört.

En strimma hopp infann sig. Eventuellt skulle jag kunna få det hela avskrivet eftersom det var hela fem år sen, men där gick jag också bet. Det gällde bara om det var 5 år och uppåt. Inte det femte året i sig. Så det sket sig också. Nu råkar det vara så att jag i mitt program går två halvfartskurser parallelt och därmed inte kommer få in några poäng i CSNs system förrän om 10 veckor. Om 10 veckor får jag söka bidrag igen. Jag får inget retroaktivt.

Alla som känner en nybakad student kan ju sprida vidare detta så de vet vad de ger sig in på.




Kommentarer
Postat av: Josefin

Määh, vad äre för skit? Ibland blir man ju bara less på alla möjliga regler folk hittar på. Lider med dig! Hoppas de tio veckorna går fort som tusan...

2010-09-03 @ 22:17:50
URL: http://fuffe.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback