Kalaskakor!

Kanske inte världens snyggaste kakor, men de är roliga för barnen och himmelskt goda, speciellt om man gillar mandelkakor. Perfekta på barnkalas som hejdå-present eller kanske som bordsplacering om man skriver namnen på gästerna på kakorna =)

Ingredienser
200 g mandelmassa
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker med äkta vanilj
175 g smör

Glasyr
2 dl Florsocker
röd hushållsfärg
1-2 tsk kokande vatten

Blanda mandelmassa, mjöl, socker och vaniljsocker i en skål. Skär matfettet i små bitar och arbeta in det i blandningen. Låt degen vila i kylskåpet i minst 1 timme.

Kavla ut degen till 1/2 cm tjocklek på ett mjölat bakbord.Tryck ut hjärtan med en kakform och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mandelhjärtanen mitt i ugnen på 175° i ca 10 minuter. Låt kakorna svalna på galler. Jag använde mig av en speciell plåt som är gjord för "kak-klubbor", finns att köpa på internet på b.la www.kakburken.se

Rör ihop florsocker, några droppar hushållsfärg och vatten och bred glasyren på kakorna. Jag brukar göra glasyren lite tunnare och sen ösa på kakan, för att sedan låta den stelna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback