Barnmat vid 6 månader.

När man är mammaledig som jag så innebär måndagen starten på väntan på helgen - precis som när jag jobbade. Inte för att jag inte njuter hur mycket som helst med att få tillbringa all tid med Niilo, men det är som mysigast när hela familjen är samlad. Dessutom är jag så otroligt kass på att ta hand om hemmet när jag egentligen inte har så mycket att göra. Jag är som mest effektiv när jag har som mest att göra. Så det gäller att inte sova för länge på morgonen, och ha nån slags plan. Då händer det lite grejer.

Idag har jag gjort lite ny barnmat till Niilo. Rotfruktsgryta med nötkött (premiär), och Pasta med Broccoli (även detta premiär).  För er som undrar kommer här instruktioner.

Rotfruktsgryta med nötkött
Nötkött (köpte vanliga grytbitar)
2 morötter
3 potatisar
3 palsternackor (dessa var ganska små, ta två om de är stora)
1 lagerblad
3 kryddpepparkorn
Färsk persilja
Olivolja/Rapsolja/smör

Lägg allt i en gryta, täck med vatten, låt koka tills allt är mjukt. Häll av spadet i en kanna vid sidan om. Plocka ur lagerbladet och pepparkornen. Klipp ner lite persilja. Mixa till bra konsistens, använd grönsaksspadet att blanda ut med. Jag brukar ta stavmixern direkt i kastrullen. Och glöm inte att ha i matfett av något slag! Ner i isformar in i kylen, och sen in i frysen. Klart!

Pasta med Broccoli
Pasta av durumvete
Ris
2 knippen Broccoli (gärna ekologisk)
1/2 Lök
Örtkryddor

Koka pastan, koka riset. Jag gjorde 2 dl pasta och 1 dl ris och kokade upp. Ångkoka broccolin och stek löken. Lägg allt i samma bunke och klipp ner valfria örtkryddor. Glöm inte matfettet! Mixa!

Det lät väl inte så svårt? Det kan jag lova att det inte var heller, plus att det doftar ljuvligt av den där köttgrytan! Broccoli tycker jag luktar hemskt illa men det är ju nyttigt och det är ju inte jag som ska äta den :P

NB. Det blir relativt stora mängder av detta, men jag har gärna frysen full =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback