Farmor Ruths mördegsrecept!/ Hannahkakor del 1

Här kommer ett riktigt bra recept på mördeg. Av mördgen kan man göra en himla massa olika kakor, eller behålla den precis som den är. Jag håller just nu på med mina "Hannah"-kakor, så detta är steg ett.

Mördeg:

4½-5 dl vetemjöl
3/4 dl socker
200 g smör
smaktillsats (i Hannah-kakorna använder jag vanilj)
1 äggula eller ett ägg.

Lägg drygt hälften av mjölet i en hög på bakbordet. (Arbeta in resten senare eller använd vid utbakningen.) Tillsätt sockret och ev.smaktillsats. Hacka eller skär matfettet i bitar. Tillsätt också äggulan.

Smula sönder matfettet med fingertopparna. Arbeta snabbt ihop alltsammans. Degen ska bara precis hänga ihop. Arbetar man den för länge blir den seg och kakorna blir inte möra.

Låt den färdiga degen vila svalt ett tag, gärna i kylskåp. Det räcker med några timmar, men det gör inget om den ligger längre. Deg som fått vila svalt går lättare att baka ut. Skall degen formas till rullar som sedan ska skäras till kakor vinner man också på om rullarna har fått ligga kallt.

Vi nöjer oss så för tillfället. Jag återkommer med bilder och instruktioner på hur Hannah-kakorna blir till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback